flippo rage

Flippo rage

Een succesvolle actie voor de consumentenmarkt was de bekende Flippo rage van Smiths.  Het beïnvloeden van het koopgedrag door in te spelen op de verzamelwoede van kinderen is een oude marketing truc.  De Flippo’s  werden in 1995 geïntroduceerd. Deze schijfjes met afbeeldingen van verschillende stripfiguren zaten gratis in zakken chips van Smiths. Er ontstond een ware flippo rage,  vooral onder kinderen van de basisschool waren de kunststof schijfjes mateloos populair.

Kinderen begonnen de flippo’s te verzamelen en te ruilen.  Zowel de fabrikant als de kinderen verzonnen spelletjes  met het doel andermans flippo’s te winnen. Ook kon men verschillende verzamelmappen aanschaffen, waarbij ook verschillende aanvullingen verkrijgbaar waren.

De flippo rage was een daverend succes en heeft 2 jaar geduurd. Deze actie heeft Smiths vele extra verkopen opgeleverd, waarbij veel concurrenten de acties probeerden te kopiëren.

Flippo rage in de 21e eeuw

Momenteel zijn er veel soortgelijke acties van supermarkten die allerlei premiums meegeven, vooral de premiums van Albert Heijn van de laatste jaren zijn erg populair, zoals bijvoorbeeld de Wuppies .  Momenteel heeft ook Croky een soort Flippo actie. Strijkplaatjes van spelers van het Nederlands elftal. Door de lage verwachtingen van Oranje loopt de actie zeer waarschijnlijk nog niet storm.