Hoe structureer je een intranet best?

De voordelen van Intranet zijn bij iedere ondernemer al wel bekend, maar hoe breng je nou eigenlijk een goede structuur in de online omgeving? De manier waarop je je Intranet structureert is erg belangrijk voor de efficiëntie ervan. Wij vertellen hoe je een goede structuur aanbrengt op je Intranet.

De structuur van je Intranet moet inspelen op de taken van je werknemer. Ook moet nodige informatie gemakkelijk gevonden kunnen worden. Wat moeten je werknemers doen? En welke informatie hebben ze daarvoor nodig? Dit moet te vinden zijn op het Intranet.

Wij zien nog vaak Intranetten die de structuur van het bedrijf in kwestie weerspiegelen, met elke dienst of afdeling een eigen rubriek. Dit is echter niet optimaal en werkt komt de efficiëntie niet ten goede.

Het is belangrijk om bij het neerzetten van de structuur rekening te houden met de wensen van je werknemers. Heb je bijvoorbeeld veel vertegenwoordigers die veel onderweg zijn? Dan moet er een rubriek zijn, met daarin informatie over het indienen van parkeerkosten, brandstofregeling, bedrijfsauto en ga zo maar verder. Antwoord op alle vragen voor de vertegenwoordigers moeten gemakkelijk te vinden zijn in een rubriek.

Normaal kost het een werknemer veel tijd om deze informatie op te vragen bij het bedrijf, dit kost het bedrijf tijd en dat brengt dus ook kosten met zich mee. Intranet zorgt ervoor dat de werknemer gemakkelijk, snel en efficiënt alle nodige informatie kan vinden die hij of zij nodig heeft. Door alle antwoorden op een plek te verzamelen is het vaak direct duidelijk voor de werknemer.