project management

Zelfpresentatie als starter

Laat duidelijk zien wie je bent

Voor een startende ondernemer is het wel de meest cruciale periode. De eerste maanden, misschien de eerste jaren waarin niemand je kent en je nog geen reputatie hebt kunnen opbouwen. Het is de tijd waarin je continu alert moet zijn op mogelijkheden en de tijd waarin je helder moet krijgen dat elke actie, elke reactie van jou persoonlijk gaat bepalen hoe de buitenwereld tegen je aan zal kijken. Om dit succesvol te doen, is het goed om zelfpresentatie uiterst serieus te nemen.

Helder communiceren, helder presenteren

Je zou er goed over moeten nadenken hoe je communiceert. Wat vertelt je website over jou? Als je werkt in een branche waar met name jouw persoonlijke expertise van het grootste belang is, is het dan wijsheid om op je website te praten over “wij”, alsof je niet in je eentje opereert, maar personeel in dienst hebt? Veel beginnende ondernemers willen dat nog wel eens doen, om een meer solide indruk te maken. Dat is niet altijd slim. Maak je bij je werk gebruik van een netwerk van onderaannemers, dan zou je het kunnen overwegen.  Ben je aanwezig op social media en wat doe je daar dan? Probeer je alleen om in zoveel mogelijk relevante groepen en fora jouw dienstverlening te presenteren? Doe dit zonder interactie en je zult snel bekend staan als spammer. Aanwezigheid op social media kan heel effectief zijn, als je juist die interactie opzoekt. Zelfs al is het met mensen die niet onmiddellijk tot jouw zakelijke doelgroep behoren. Wees hulpvaardig bij hun vragen en geef tegelijkertijd aan waar jouw expertise ligt. Je kunt nooit weten welke interessante prospects tot hun relaties horen. Is het onderlinge contact prettig geweest, dan is je naam en waar je voor staat wel onthouden.

Elk contact is een kans, op korte of lange termijn

Eigenlijk geldt dit voor elk contact dat je maakt, of het nou bij een netwerkborrel van regionale starters is, of in het uitgaansleven. Als je jezelf presenteert als probleemoplosser, ook al is het niet voor het concrete probleem van je gesprekspartner, zal dat een positief uitstralend effect hebben. En mocht je personeel aannemen, al is het tijdelijk, ook hier heb je een kans om aan je zelfpresentatie en reclame te werken, zelfs bij mensen die je afwijst. Daarnaast blijven de beproefde presentatiemiddelen, zoals het klassieke visitekaartje, hun waarde behouden. Laat ook hier de manier waarop je jezelf wilt presenteren, tot uitdrukking komen. Wees bewust van de boodschap die je uitstraalt, het kan je alleen maar tot voordeel zijn.